Nález Focke-Wulfu Fw-190 nedaleko Znojma

Už pár let se s kamarády ze spolku věnuji letecké historii a tzv. letecké archeologii. Jelikož mě letadla zabírají dost času a na klasickou hledačku se moc nedostanu, někteří kamarádi, kolegové hledači si myslí, že jsem tím nemocnej. Pokusím se aspoň na jednom případu ukázat, o co jde,  a že kopání letadel je vcelku zajímavé.

Bádání začíná v archívu, kde se v různých fondech snažíme najít zmínky o leteckých nehodách a haváriích. V tomto případě jsme v četnické knize zjistili, že nedaleko Znojma se v září roku 1944 zřítil německý bitevní letoun Focke Wulf Fw-190F8 od cvičné jednotky dislokované v Brně. Poté se nám podařilo dohledat podrobné četnické hlášení, ve kterých byla nehoda podrobněji popsána. Znali jsme tedy datum, jméno a hodnost pilota, jeho věk a samotné okolnosti nehody. Místo dopadu se dalo lokalizovat na pole o rozloze cca 2 x 1,5km. V nejbližší obci jsme se snažili sehnat kroniku či pamětníka, nakonec jsme našli aspoň pána, kterému o havárii kdysi vyprávěl jeho otec. Vyprávění bylo sice zajímavé, ale k určení místa dopadu nám to moc nepomohlo.

Poté už následovaly tři soboty, kdy jsem osamocen, jen s detektorem křižoval lán. Našel jsem sice pár zajímavých artefaktů v podobě odznáčku, pečetítka, mnoho a mnoho různých minciček, ale jinak nic moc podstatného - kýžený plíšek, který by mohl napovídat o tom, že se tam zřítilo letadlo, jsem najít nemohl. Nakonec jsem poprosil dva kamarády a ve třech jsme to ještě jednou zkusili. A vyplatilo se, kousky duralu a dokonce dva kousky s "FL" číslem dokazovaly, že jsme správně. Fragmenty byly na prostoru cca 30x50m a už první nálezy hovořili o tom, že tu můžou být zajímavé a zachovalé kousky.

Po čtrnácti dnech jsme na místo vyrazili s kamarády z MZM Brno, se kterými pravidelně spolupracujeme. Průzkum magnetometrem ukázal místo, kde je největší koncentrace trosek. Měření také ukázalo, že trosek tam moc nebude a že Němci v roce 1944 posbírali po havárii většinu trosek havarovaného Focke Wulfu. To byl důvod, proč jsme se rozhodli provést pouze ruční výkop a plánovaný bagr zatím neobjednávat.

Pak zbývalo jen domluvit povolení k výkopu v místním "JZD", domluvit termín, zamluvit pro jistotu pyrotechnika (naštěstí kamaráda a nadšence) a výkop mohl začít. V díře jsme našli kusy z motoru BMW (hliník, tudíž klasicky na kousky). Jeden vrtulový list, roztrhaný vrtulový kužel, střepy překrytu kabiny a pancéřového skla, několik komponentových štítků, krásně zachovalý pancíř, spoustu elektrosoučástek, něco málo 20mm munice a ještě dost zajímavých drobností z přední části stroje.

Výsledek byl trochu zklamání, ale na druhou stranu spousta fragmentů je krásně zachovalá včetně původních barev. Pak už následovalo čištění. Větší fragmenty u kamaráda na dvorku, věci do velikosti půl metru čistím doma ve vaně v našem bytě (žena i tři děti mají radost).

Také je třeba určit z čeho, který střep pochází, takže se tím prokousávám už třetí měsíc. Po vyčištění a nakonzervování bude vše uloženo a připraveno do plánované expozice.   No a čekají další případy, jelikož letadla u nás padala překvapivě hustě, takže při pátrání po jednom případu havárie narazíme většinou na nějaký další. Nevýhodou je, že archivy, svědci, hledání a zpracování nálezů je časově tak náročné, že v kombinaci s rodinou a prací na normální hledání moc času nezbývá.

Z moravské vysočiny zdraví
konopek

  

  

  

   

 

Komentáře

Obrázek uživatele ludek

Ahoj konopku, díky za hezký článek. Docela by mě zajímalo, co bylo příčinou havárie – předpokládám, že nějaká technická závada? 

Ahoj Luďku. Bohužel z dochovaných dokůmentů to přesně určit nejde.Letadlu až do havárie běžel motor, je praděpodobné, že šlo spíše  chybu pilota-leteckého žáka.

Obrázek uživatele Viki

Ahoj. Díky za počtení. Přeji mnoho úspěchů v dalších výkopech! Viki

Obrázek uživatele 4est

Zdravím pánové,

osobně se ptám také pamětníků na německý ústup. U posledního mi padla brada. 

Vyprávěl jak za války u obce Hůrka u nich na poli přistála nouzově Junkers JU 87 Stuka. Čtrnáct dní jí tam prý opravovali a pak po výměně motoru odlétli.  

 

Na konci války tam prý havaroval nějaký stíhací letoun, motor je prý zapíchlý v poli stále. Tehdy jej prý chtěli vyzvednout s tátou, ale trator na to nestačil tak to tam nechali. Místo mi ukázal přibližně,ale byl by ochotný ho ukázat přímo.

 

Dále vyprávěl jak na konci války u nich ležili na loukách Němci a dokonce se tam prá zatřelil pistolí nějaký důstojník.

 

Nevím co je na příbězích pravdy, ale konec příběhu je i v kronikách.

Obrázek uživatele Wiking 2

Ahoj,parádní článek i nálezyyes

Ahoj!

Zajímavé informace. Bohužel pamětníků ubývá, my si je nahráváme, jsou to zajímavé věci. Jen je škoda, že dnešní pamětníci byli v té době většinou děti, takže informace jsou zkreslené. Za pár let už nebude nikdo..... Je na čase se začít ptát lidi na novější dějiny, třeba rok 1968. ... Jinak co se týče zříceného letadla jak o něm píšeš, asi bych ti podle místa dopadu dokázal o havárii něco zjistit.

Ze spolkem řešíme pouze letadla v našem regionu a  ani to nestíháme. Bohuže je spousta sběratelů suvenýrů keří objíždí místa havárií a fragmenty jsou roztroušeny v soukromých sbírkách a muzeiích. Vše se kope bez nálezovýc okolností. Proto se snžíme prvně dořešit naše případy-předně ty, které jsou zatím neznámé....

Ať se daří.
konopek

Obrázek uživatele gutast

Hezky napsaný a zajímavý článek,přeju hodně úspěchů při objasňování dalších případů.

U nás kolem města koncem války popadalo dost mezků 109,ale o tom se ví a je to i v kronikách,ovšem jednou mne jeden pán vzal na pole za městem,že tam spadnul německý třímotorák,prý mu to otec vyprávěl a že po válce křídla odtáhli do sběru,tak jsem usoudil,že by to mohl být Ju52,koneckonců součástek se tam dalo najít dost o plíšcích nemluvě.Ale jednou jsem se zmínil známému na treninku,co měl poblíž v obci výkupnu kovů a ten to také věděl a ještě k tomu dodal,že jednou v noci prý přijeli maníci z Prahy s bagrem vydloubli motor a ráno se v místním JZD nestačili divit,vjeli na pole s technikou a tam díra jako kráva.Podotýkám,že to bylo začátkem 90tých let,takže takový divoký východ.Jinak mám na tebe prosbu Konopku a to:jestli se vyznáš v dílech a součástkách na letadla když se zajímáš o letecké archeo,mám doma jeden kopaný bazmek z letadla,nejspíš němec,tak jestli bys mi ho prosímtě neurčil?Děkuji moc,kontakt na mne je:Kobra77@centrum.cz     Jinak ještě jedna zajímavá perla,když jsem se tak rozepsal.V našem městě se mi na bývalém postavení flaku podařil kdysi vykopat výrobní štítek z US průzkumáku Piper,absolutně nevím,kde se tam vzal,nejspíš jsem se přikláněl k variantě,že ho nějaký Flakmeister sestřelil nad západní Evropou a měl ho sebou jako suvenýr a tady ho zahodil.Nikdy jsem ho nikde nezveřejn'oval,už mi ovšem pane neříká,ale má ho kámoš z druhého konce republiky,tak ho ukecám a zveřejním ho zde.

Psal jsem ti mail. Jinak ten štítek z Pipera se tam mohl dostat náhodou po válce. Není poblíž místa nálezů letišě? Třeba aerklubové.... Piperů u nás létaly po válce desítky.... Já jsem předloni našel v troskách Fw 190 v prostoru kokpitu záchranou brzdu z RU vagonu.....

 

Ahoj.Pokud je to Hůrka v Jižních čechách tak to leadlo a vojáci sedí.....

Obrázek uživatele 4est

je to ono.

letadlo tam spadlo vlastně do budoucího lágru. Ti němci na louce tam byli ještě pár měsíců po válce... Přesné místo dopadu neznám, ale vím co to mělo být za letadlo. zkusím dohledat podrobnosti.

Obrázek uživatele Dobs

Skvěle napsaný článek. Přeji hodně dalších takových kopů! wink